Az SOS-ben nevelkedő fiatalok és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező szakos diákjai három napig együtt dolgoztak. A különböző hátterű, 19-20 éves fiatalok az SOS adománygyűjtés-márkáját alkották meg egy egyetemi feladat keretében. A cél az volt, hogy egy ajándéktárgyon túlmutató márkakoncepció jöjjön létre, az SOS értékeinek megfelelően, és eközben az elit egyetem hallgatói és az SOS-ben nevelkedő fiatalok megismerjék egymást.
A programban résztvevő MOME-hallgatók először ellátogattak a kecskeméti SOS Gyermekfaluba, megismerkedtek az SOS koncepciójával, meglátogattak egy nevelőcsaládot. Utána összeültek munkára 8 gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatallal, akik kecskeméti, szegedi és battonyai SOS-létesítményekben nevelkednek, és továbbtanulás előtt állnak. A MOME-s diákok ismertették elképzeléseiket a feladatról, amit az SOS fiataljai véleményeztek, majd újragondolták a koncepciókat. A nap végén az egyetemisták meglátogatták a kecskeméti ifjúsági házat. Az együttműködés következő lépéseként hat nagykorú SOS-fiatal három napra Budapestre utazott, és ezalatt a MOME-s diákokkal közösen véglegesítették a koncepciókat.
Az együttműködésről egy werkfilm is készült:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=NbyuAGdYhas&w=560&h=315]
Az SOS-ben élő 19 éves Bálint Sára a Falu koncepciót alkotó csoportba került, ahol két MOME-s fiúval és egy másik SOS-ben élő lánnyal dolgozott együtt. A fiatalok számára egy telefonos játékalkalmazást találtak ki, az időseknek meg olyan feltűnő, a városban elhelyezett adománygyűjtő perselyeket, amelyek beszélnek vagy zenélnek, ha pénzt tesznek bele.
A telefonos játékon négy napig „agyalt” a csapat, végül született az ötlet, hogy különböző színű figurák közül az azonos színű bábukat kell összekötni egy vonallal, és bevinni egy házikóba. „Ez azt jelképezi, hogy az SOS egyben tartja a testvéreket” – magyarázza Sára. A játékba egy csalási lehetőséget is beépítettek: pénzért lehet extra pontokat vásárolni, de a játékos megnyugtathatja a lelkiismeretét, hogy ezzel jótékony célra adományozott.
„Az elején le kellett tisztázni, hogy az SOS-ről két kép él a fiatalok fejében általában. Az egyik, hogy szegény csóró gyerek egy börtönszerű helyen él, ahol rács van az ablakon. A másik véglet, ha eljönnek és látják, hogy nem élek rosszul, vannak haverjaim, akkor meg azt hiszik, hogy itt dől a pénz és be akarnak kerülni” – meséli Sára. Ezeket a sztereotípiákat helyre kell tenni. „Nem élünk rosszul, de más problémáink vannak. Például, hogy mihez kezdünk 25 éves korunk után, ha nem támogat a családunk, és addigra össze kell szednünk magunkat, vagy hogy pici gyerekek élnek itt, akiknek nincs anyukájuk. Próbáltuk elérni, hogy ne erről szóljon a kampány, ne irigyeljenek, ne sajnáljanak” – magyarázza Sára, aki a gyermekvédelemben szeretne elhelyezkedni családgondozóként, később gyermekjogi képviselőként, távlati tervei között a jogi egyetem elvégzése is szerepel.
Sárának jó emlék az együttműködés. „A fiúk figyelembe vették a véleményünket. Együtt dolgozó csapat voltunk, nem úgy bántunk egymással, mint az SOS-es a MOME-ssal. A munkán kívül is jól elvoltunk, csavarogtunk, beszélgettünk. Este söröztünk, buliztunk, megmutatták a várost.”
A MOME-s fiatalok is azt a visszajelzést adták a kecskeméti látogatásról és az együttműködésről, hogy sok tévképzetük eloszlott az SOS-ben nevelkedő fiatalokkal szemben, amiket addig gondoltak. Partnereket, barátokat láttak bennünk, akik nyíltan beszélnek az érzéseikről, felvállalják a véleményüket, a kritikát konstruktívan vetik fel. A diákok társadalmi érzékenysége fokozódott. A közös munka során megismerkedő fiatalok azóta is kapcsolatban vannak az internet segítségével.
A közös munka során a következő projektek születtek:
- Falu: falupersely, Falu telefonos játék
- Morzsa: SOS-kenyér, melynek megvásárlásával a Gyermekfalvakat lehet támogatni, a támogatók morzsa alakú kitűzőt kapnak, reklámfilm is készült hozzá.
- Mercedes: reklámfilm, mely a Mercedes családi autóját vásárlókat jótékonykodásra hívja.
- Netpincér: a rendelhető ételek között az SOS támogatása is választható.
- 1% kalkulátor: kiszámítja, mennyi az illető által felajánlható adó egy százaléka, és mit kaphat ennyiből egy SOS-gyerek. Ez az alkalmazás elérhető androidos telefonokon.
A többi ötletet az SOS később szeretné a gyakorlatban is használni adománygyűjtésre.