A júliusig Battonyán élő 10 család augusztus elején Orosházára költözött. Számukra ez azt jelenti, hogy a korábbi zártabb, falusias környezetből egy város lüktető keringésébe kerülnek, ahol számos új oktatási, kulturális és közösségi lehetőség nyílik meg előttük. Az első hazai integrált gyermekfalu lehetőséget nyújt arra, hogy a családok a korábbiaknál önállóbban, mégis a gyermekfalvakban nyújtott klasszikus szakmai támogatás és odafigyelés mellett illeszkedjenek be egy város életébe.
Egy költözés azonban minden család számára nehéz, nemcsak fizikailag, de lelkileg is megterhelő. Fel kell számolni addigi életüket, összepakolni a 8-10 fős nagycsaládban évek alatt összegyűlt tárgyakat, elbúcsúzni a falubeli ismerősöktől és barátoktól. A költözést megelőzően ezért, közel egy éve tréner vezetésével csoportüléseket tartunk külön a felnőttek és külön a gyerekek számára, hogy felkészítsük őket az elválásra és az új kezdésre. Az Életrevaló program eszközöket ad a családok kezébe, hogy könnyebben vegyék a váltással járó nehézségeket.
A projekt során fontosnak tartjuk, hogy minden résztvevő, nevelőszülőktől a gyerekeken át a szakmai stábig megértse és elfogadja a költözés szükségességét. A költözés előkészítésében, a házak kiválasztásában, felújításában és berendezésében az SOS –anyák is aktívan részt vettek, ezzel próbáltuk elérni, hogy maguk is aktív formálói legyenek a folyamatnak és magukénak érezzék.
Az integrált gyermekfalu előkészítése bő egy évet vett igénybe. Az orosházi ingatlanok megvásárlásához és felújításához a VELUX ALAPÍTVÁNYOK nyújtott pályázati úton támogatást. A házak kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a város szívében legyenek, egymástól nem túl messze, de mégsem egy helyen, és kényelmes életteret biztosítsanak egy 8-10 fős család számára.
76 SOS gyermek 2015 szeptemberétől már az orosházi óvodákban, iskolákban kezdi az új tanévet. A költözést megelőzősen felmértük a gyerekek szükségleteit, hogy milyen szolgáltatásokra, fejlesztésekre van szükségük, a köznevelési intézményeket ezek alapján választottuk ki. Még a tanévkezdést megelőzően több találkozóra került sor az intézményvezetők, tanárok, nevelőszülők és gyerekek közt, hogy megismerhessék egymást, lakókörnyezetüket.
Nagy hangsúlyt fektetünk a támogató környezet megteremtésére is, ezért erős helyi partneri kapcsolatokat építettünk ki a helyi önkormányzattal, gyermekjóléti szolgálattal, köznevelési intézményekkel, civil szereplőkkel és a helyi médiával.